lördag 6 oktober 2012

Författaren övar överlevnad på fantasykongress!

hämta

Vi snackar Uppsala, oktober 2012, vi snackar sf- och fantasy-kongressen Kontrast. Vi snackar vilsenhet, vantrivsel och hemlängtan. 

Jag kom i går och möblerade mitt försäljningsbord med trailer-dator, böcker, reklamlapp och elektrisk cirkus.

Konstaterade snabbt att det är en väldig skillnad på intresset för Cirkoli här jämfört med på bokmässan förra helgen. Där möttes jag av öppenhet och nyfikenhet. Här genomsyras besökarnas attityd av been there / done that – syndromet. Hur man skall bära sig åt för att få dem att höja på cirkusögonbrynen vet jag inte. Men min lilla leksaks-cirkus förslår inte. Inte ens trailern går hem. Och ingen tar för sig av chokladen. Trots att den är gratis och lyxig och trots att det bara är jag som bjuder på godis. 

Cirkoli visas inget nämnvärt intresse. Ingen lyfter upp den, väger den i handen och läser baksidestexten. Ingen ställer frågor eller kommenterar omslagsbilden. Cirkoli blir förstås ledsen och känner sig övergiven, rädd och bortglömd.

De Goda Féernas Förening, som hittills beskyddat Cirkoli tycks ha åkt på semester. Välförtjänt visserligen, men jag saknar dem. Eller också är detta ett vispande från deras spö vars magiska resultat jag ännu inte urskiljer?

Kanske skulle det funka att höja bokens pris från 99:- till 1.099:-? Bara för att provocera fram en reaktion?

Jag tonar ner min personliga roll och agerar enbart som ombud för boken. Som dess beskyddare och bundsförvant. Gömmer mig bakom datorn och skriver detta inlägg. Cirkoli lever sitt eget liv nu. Har inte så mycket med mig att göra längre.

20121006_093338Det första som hände i morse var att jag slog igen bakluckan med nyckeln kvar i bilen och bilen låst. Assistanskåren fick rycka ut och låsa upp. En tydlig yttre manifestation av mitt inre tillstånd.

I kväll skall jag i alla fall gå på ett föredrag med Stefan Ekman, fantasyforskare, som pratar om Fantasy-litteraturens gränstrakter. Han ställer frågan: var slutar fantasy vara fantasy och blir något annat? Det är ju i de tassemarkerna Cirkoli huserar, så det skall bli intressant.

Jag har också fördrivit tiden med att skriva två bidrag till kongressens drapa-tävling. Den går ut på att skapa en novell på exakt etthundra, ord exklusive titel. Tema: science fiction eller fantasy.

Förstapriset är 500:-. Pengar som jag verkligen behöver för att lindra denna utflykts ekonomiska fiasko.

5 kommentarer:

  1. Skittrist för mig som huvudansvarig att höra. Jag kan ju inte be om ursäkt för det massiva ointresset från hundratals människor som jag aldrig träffat förut i mitt liv, men det spelar ingen roll. Trots att 99 % av allt jag läst om Kontrast har varit glädjesprutande så är varje sådan här upplevelse en bock i protokollet.

    Jag vet faktiskt inte vad man kan göra, men jag lovar dig en sak: Jag ska ta upp saken med framtida Swecon-arrangörer så får de brottas med problemet. Kanske finns det inget att göra, men då kan de i alla fall förvarna småförlagen och egenutgivarna vad de har att vänta sig.

    Jag tyckte i alla fall att cirkusen var jätterolig och lyste upp.

    Hoppas att du åtminstone knöt några nya kontakter för franmtiden i försäljarrummet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan. Tack för ditt svar. Inlägget är spontant och skrivet i en känsla av frustration. Mitt helhetsintryck efter söndagen är inte fullt lika dystert. Det var mitt första event av den här typen och det krävs nog bla att man känner till koderna lite bättre än vad jag gjorde. Stefan Ekmans föredrag var mycket givande. För att inte tala om Indian Kitchens mat, även om den inte hade direkt med Kontrast att göra. En hel del värdefulla kontakter blev det till sist :-). / Patrik

      Radera
  2. Men det är i alla fall en bra sak att veta, även om frustrationen lade sig efteråt och du kunde se på saken med litet mer jämnmod, så var det så du kände just då och du var inte ensam om det inne i försäljarrummet. Vi behöver veta sånt med.

    Och själv stressade jag runt utan att ens hinna titta på allt i rummet. Jag vill ha två ex av Cirkoli - så dags nu! Den verkar jättehäftig, jag vill ha ett ex själv och ett till ett syskonbarn. Hur köper jag?

    SvaraRadera
  3. Kul! Billigaste alternativet är Bokus, 135:- http://www.bokus.com/bok/9789198031607/cirkoli/

    Ett signerat ex från mig kostar 149:- inkl porto. Använd i så fall denna länk http://cirkoli.se/kopa2.html

    SvaraRadera