Om du funderar på att skriva fantasy och inte vet hur du skall bära dig åt
eller har svårt att komma i gång kommer här några tips och råd. Att skriva
fantasy är som allt annat skrivande svårt och tar lång tid. Men det är roligt.
Du skapar en alldeles egen värld och har full frihet att bestämma vad som
gäller i den. Du befolkar den med vilka varelser du vill, ger dem namn och
låter dem dansa efter din pipa. Hur många andra aktiviteter ger dig den
möjligheten?
Föreställningen om goda och onda krafter som strider om herraväldet har följt mänskligheten sedan tidernas gryning. Det är kampen mellan gott och ont som är fantasyns drivkraft. Plus och minus, varmt och kallt, mörker och ljus, man och kvinna, ont och gott - det är sådana motsatspar som skapar liv, litteratur och det vi kallar verklighet.
4. Så skriver du
Längst ned på sidan finns en lista med länk- och lästips.
1. Vad är fantasy?
Ordet fantasy betyder fantasi, men tyvärr saknar många fantasyberättelser i
dag just det. Böckerna är fyllda med samma sorts vitskäggiga trollkarlar,
dvärgar, alver och krigshärar som drabbar samma. Magin verkar ha kommit ur
någon billig trollerilåda och längst fram eller bak i boken finns alltid en
karta.
Nästan all fantasy som skrivits efter Tolkiens Sagan om Ringen är tunn soppa kokad på samma draksvans. Kort sagt - vi behöver en fantasy 2.0.
Nästan all fantasy som skrivits efter Tolkiens Sagan om Ringen är tunn soppa kokad på samma draksvans. Kort sagt - vi behöver en fantasy 2.0.
Föreställningen om goda och onda krafter som strider om herraväldet har följt mänskligheten sedan tidernas gryning. Det är kampen mellan gott och ont som är fantasyns drivkraft. Plus och minus, varmt och kallt, mörker och ljus, man och kvinna, ont och gott - det är sådana motsatspar som skapar liv, litteratur och det vi kallar verklighet.
2. Så skaffar du inspiration
Om du letar inspiration är mitt tips att återvända till fantasyns urspung -
till myter, legender, fabler och folksagor. I dem finns alla ingredienser du behöver.
De gamla nordiska gudasagorna med Tor, Oden och Loke i spetsen är
förstklassig fantasy. Grym, blodig, fantasirik och otäck.
Det var de nordiska gudasagorna som inspirerade Tolkien till Ring-trilogin,
Silmarillion och hela den värld han byggde upp (som han kallade Arda).
Han stal rentav en hel del idéer därifrån. Så här skriver
Daniel Day i boken Tolkiens Ring:
“ … Tolkien tog namnen på de flesta av sina dvärgar direkt från texten till den isländska Prosaeddan från elvahundratalet. /... / Alla dvärgarna i Bilbo finns med på listan: Thorin, Dvalin, Balin, Kili, Fili, Bifur, Bofur, Bombur, Dori, Nori, Ori, Oin och Gloin. / … / Överraskande nog heter en annan av de isländska dvärgarna Gandalf. “
Fantasy är den moderna versionen av gamla
myter och sagor. Följer man tråden bakåt från fantasyböckernas trollkarl
till dess ursprungsfigur, så hittar man schamanen. Schamanen, som också kallas medicinman, finns hos indianer och andra stamfolk. Han eller hon
är präst, trollkarl, medium och läkare i en och samma person. Schamanen
behärskar magi, kan bota sjukdomar, driva ut andar, tala med de döda,
flyga, besöka olika världar och förvandla sig till olika djur.
Schamanen förekommer i de nordamerikanska indianernas sagor, och de är en
guldgruva för den som söker inspiration för fantasyskrivande. I dem finns
också ofta en trickster, en lurifax som ställer allt på ända och gör
livet surt för för både onda och goda. Det är prärievargen, coyoten, som
i indiansagorna har den rollen. En sådan figur är mycket användbar i en
fantasyberättelse.
En annan rikhaltig inspirationskälla är hinduismen. Ja, jag menar den indiska religionen som
en miljard indier bekänner sig till och som håller kon som ett heligt djur.
Hinduismens berättelserna handlar om varelser, hjältar, gudar och de dramatiska
bråk och strider som de är inblandade i. Den ena varelsen är märkligare än den
andra. Vad sägs tex om Ganesha - en pojke med elefanthuvud som rider på en
råtta? Eller den grymma gudinna Kali som dansar på en besegrad demon med en
ring av dödskallar runt halsen?
Kali |
Hinduismens berättelser är fulla av ormdemoner, apkrigare, övernaturliga krafter, trolldom och magi. De är sprudlande fantasy, och det bäst av allt är att den inte påminner ett dugg
om den fantasy vi är vana vid att läsa.
Fantasy skrivs förresten så här på hindi: काल्पनिक
Ett annat sätt att skaffa inspiration är att vara ensam i naturen. Ta långa
promenader eller sitt stilla på en mossbelupen sten. Du skall helst inte höra
biltrafik, flygplan eller tåg.
Föreställ dig att du möter olika varelser. Prata med dem. Fråga dem om de
vill vara med i din bok. Var också öppen för att möta äkta sagoväsen i skogen.
Om du inte tror att detta är möjligt är fantasy inget för dig. Det spelar ingen
roll om du skriver urban-fantasy eller något annat. Skogen/naturen är en
utomordentlig källa till inspiration för alla typer av skapande, och oumbärlig
för att framkalla den känsla av vild ursprunglighet som bör vara fantasyns
grundelement.
Musik är också ofta en värdefull källa till inspiration. Viss musik ger inspiration till monster och vidriga kräk. Annan musik hjälper till med alver, älvor och goda tomtar.
Musik är också ofta en värdefull källa till inspiration. Viss musik ger inspiration till monster och vidriga kräk. Annan musik hjälper till med alver, älvor och goda tomtar.
3. Öva din fantasi
Öva din fantasi varje dag. Det kan du göra på många olika sätt. Själv
använder jag Tarot-kort. Den finns en tarotkortlek som heter Rider-Waite och
den är bra. Men det finns många andra. Köp en sådan och bär med dig den. Du kan
öva när du åker buss eller helt enkelt när du inte har något annat för dig.
Tarot-kort |
Blanda leken och dra ett kort på måfå. Bry dig inte om de färdiga
förklaringarna av vad korten betyder. Fantisera ihop en historia om vad som
händer på bilden. Sätt namn på personerna och på landet där de befinner sig. Vad hände före bildens ögonblick, och hur ser fortsättningen ut? Kombinera
olika kort och bygg vidare på berättelsen.
Det finns 78 kort så det kan bli många olika historier. Bilderna är
kraftfulla och stimulerar fantasin.
Ett annat sätt är att hitta på nya ord och förklara vad de betyder. Sätt
ihop två ord på måfå. Ta de som först dyker upp i ditt huvud. Tex apelsin-dörr,
varulvs-pizza, träd-telefon … det kan var vilka ord som helst. Hitta sedan på
en förklaring till vad det nya ordet betyder. (Börja här och nu med att
förklara vad en varlulvspizza är).
Den här övningen funkar allra bäst om man är tre eller flera. Två personer
tänker på var sitt ord och säger dem sedan efter varandra. Den tredje förklarar
vad ordet betyder.
Du kan också öva din fantasi samtidigt som du tittar på tv. När det är dags
för reklam sänker du ljudet och hittar på en alternativ historia om vad det är
reklamen handlar om.
Tänk på fantasin som en muskel. Ju mer du tränar den desto starkare blir
den.
Grundregeln är: skriv mycket och ofta. Skriv varje dag. Om inget annat så
dagbok. Eller varför inte blogga? Du kan ha en blogg som du bara använder till skrivövningar.
Försök ta reda på vad det är som triggar din kreativitet och
skaparlust. Var och när skriver du bäst? På morgonen, på kvällen eller på
natten? Den legendariske science-fiction författaren Philip K. Dick skrev på nätterna. Ernest Hemingway stod upp när han skrev. Det
finns författare som skriver bäst när de ligger i sängen ...
Ernest Hemmingway
En del vill planera skrivandet i förväg, andra vill inte planera alls. De
finns de som börjar med att skriva sista kapitlet i boken. Andra börjar i
mitten. Du måste själv komma fram till vad som passar just dig. Du måste utforska och lära känna din kreativa process. Gillar du att
jobba under tidspress? Eller tycker du om att improvisera och låta idéerna
komma spontant?
Själv tillhör jag den sistnämnda kategorin. Jag planerar inte, jag
analyserar inte, jag tänker inte. Historien växer fram spontant. Jag blir ofta
överraskad över vad mina figurer hittar på.
Det var också så Tolkien jobbade. Han har berättat han blev lika förvånad
som Bilbo när denne hittade ringen i en orcherhåla. Då visste författaren inte
mer än hobbiten om den. Tolkien “var” sedan Gandalf när han i första boken gav
sig av för att skaffa kunskap om ringen.
Får du tag i en idé som fängslar dig och som det känns kul att utveckla är
det bra att börja med att noggrant beskriva personerna du introducerar. Hur har
personen blivit den den är? Hur var barndomen, ungdomen? Vilken är
favoritmaten, favoritmusiken? Vad drömmer han/hon om? Vad är han/hon rädd
för? Även dina olika varelser, städer och miljöer skall förberedas på det
sättet.
Detta material skall inte vara med i boken. Det skrivs för att ge
berättelsen djup och öka dess trovärdigheten och lyskraft. Tack vare dessa
förberedelser kommer läsaren att känna att figurerna och miljöerna är
genomtänkta, att de har en historia och står på stadig grund. Kort sagt:
de kommer att kännas mer verkliga.
5. Använd din inre torkrumlare
Du bör läsa så mycket som möjligt från så många olika fält som möjligt.
Inte bara skräck, fantasy och science-fiction. Läs dagstidningar och
tidskrifter från alla möjliga områden. Ju fler desto bättre. Var nyfiken. Se allt som kommer i din
väg, alla samtal du hör och allt du upplever som användbart material till din
bok.
På samma sätt som när någon stoppar kläder i en torktumlare, stuvar du in
allt du läser, möter och upplever i ditt huvud. Glöm sedan bort alltihop och
låt tumlaren tumla på av sig själv. Förr eller senare, när idéerna mognat
poppar de upp. Då har de en annan form än när de stoppades in. I ditt undermedvetna har de har slingrat
sig runt varandra, smält ihop, blandats och ändrat form. Du kommer inte att
förstå varifrån de kommer. Det verkar som att de dyker upp ur tomma intet.
Förvandling har ägt rum automatiskt, utan att du ansträngt dig. Det är
dessa nya former som blir dina idéer.
Nattens drömmar är en annan bra källa. Du arbetar lika mycket med boken när
du sover som när du är vaken. Ha en anteckningsbok eller diktafon (det finns
ofta en sådan i moderna smartphones) bredvid sängen. Skriv ned eller tala in
det du drömt om om du kommer ihåg det när du vaknar. Inte minst i stunden
mellan sömn och vakenhet kan värdefulla bilder, idéer och tankar presentera
sig.
Välj ut en eller ett par personer som fortlöpande läser det du skriver. Du
kommer att få användbar feedback från dem. Testläsarnas tips och råd för berättelsen framåt. Men glöm aldrig att berättelsen är din. Att du vet bäst och
har sista ordet.
Sammanfattning:
- läs
mycket från många olika fält och låt din inre torktumlare jobba med
det du läst. Invänta de nya idéernas spontana uppdykande.
- läs
gamla folksagor och mytologiska berättelser
- skriv
varje dag
- tillbringa
tretimmarspass (minimum) ensam i naturen/skogen. Prata med de varelser du
möter. Fråga om de vill vara med i din bok. Om de svarar nej, fråga
varför.
- öva
fantasin genom att spinna historier runt bilder. Eller gör nya stories
till tv-reklamen. Se fantasin som en muskel som behöver tränas.
Till sist. Lita aldrig på någon som talar om för dig vad du skall göra och
hur du skall göra det. Gräv där du står. Gräv djupt i dig själv. Och skriv så
att hjärtat blöder.
Stephen King - Att skriva : en hantverkares memoarer.
Sällan har väl en bok om skrivandets hantverk varit så glasklar, så användbar och så avslöjande. Stephen Kings självbiografiska Att Skriva inleds med en suggestiv berättelse om Kings barndom och hans tidiga fixering vid skrivandet. Ett pärlband av klara minnesbilder från uppväxtåren, skoltiden och den svåra tiden som ändade i hans första roman, Carrie, ger läsaren en annorlunda och oftast mycket rolig bild av hur en författare danas. Stephen King övergår därefter till skrivandets verktyg - hur man skärper och mångfaldigar dem genom övning och hur författaren alltid måste ha dem tillgängliga.
Sällan har väl en bok om skrivandets hantverk varit så glasklar, så användbar och så avslöjande. Stephen Kings självbiografiska Att Skriva inleds med en suggestiv berättelse om Kings barndom och hans tidiga fixering vid skrivandet. Ett pärlband av klara minnesbilder från uppväxtåren, skoltiden och den svåra tiden som ändade i hans första roman, Carrie, ger läsaren en annorlunda och oftast mycket rolig bild av hur en författare danas. Stephen King övergår därefter till skrivandets verktyg - hur man skärper och mångfaldigar dem genom övning och hur författaren alltid måste ha dem tillgängliga.
Daniel Day - Tolkiens Ring
Sedan urminnes tider har ringen använts som symbol i myter, sagor och
berättelser. En av de största sagoberättarna och mytskaparna i vår tid är JRR
Tolkien. Ringen i hans verk härstammar från ett rikt och fascineradnde arv.
Tolkiens Ringvisar varifrån Tolkien har hämtat inspiration och förebilder till
sin egen mäktiga mytologi och sagovärd.
Philip Wilkinson - Myter & Legender
Den här fascinerande boken utforskar de mest betydande myterna och legenderna, från antikens klassiska myter och österländska trosuppfattningar till amerikanska legender och afrikanska folksagor. De fängslande berättelserna återges i detalj och de viktigaste aspekterna av dem utreds. Tex innebörd, syfte, karaktärer och inflytande på den moderna kulturen. Klargörande illustrationer och vackra fotografier kombineras med innovativ text. Myter & Legender är en komplett översikt över mytologiska figurer, dödliga hjältar och odödliga gudar, från Gilgamesh och Quetzalcoatl till Herakles och Pan Gu.
Trailer for Peter Brooks filmatisering av hindu-eposet Mahabharata:
Den här fascinerande boken utforskar de mest betydande myterna och legenderna, från antikens klassiska myter och österländska trosuppfattningar till amerikanska legender och afrikanska folksagor. De fängslande berättelserna återges i detalj och de viktigaste aspekterna av dem utreds. Tex innebörd, syfte, karaktärer och inflytande på den moderna kulturen. Klargörande illustrationer och vackra fotografier kombineras med innovativ text. Myter & Legender är en komplett översikt över mytologiska figurer, dödliga hjältar och odödliga gudar, från Gilgamesh och Quetzalcoatl till Herakles och Pan Gu.
Trailer for Peter Brooks filmatisering av hindu-eposet Mahabharata:
Inga kommentarer:
Nya kommentarer är inte tillåtna.