fredag 8 mars 2013

The ultimate hero of Mars 8

concept_sofia_color

Apropå starka och modiga tjejer i dag på Internationella Kvinnodagen (och alla andra dagar). Så här agerar Sofia i Cirkoli när hon ställs inför en hord ohyggliga monster:

- Sofia, sa Gusten, de är för många. Du kanske kan skada ett par stycken, men sen dödar de dig. Om vi i stället ger oss utan strid sätter de oss i fängelsehålan igen. Där kan vi fundera ut en plan.
- Nej, sa Sofia. De kommer inte att låta oss leva. Du hörde själv vad de sa där nere. De vill äta upp oss. Jag tänker slåss. Jag tänker kämpa tills mitt hjärta slutar slå.

Från trappan hördes klampande steg och högljudda morranden. Dörren flög upp med ett öronbedövande brak, och på tröskeln stod hästgorillan. Mellan den och de andra stod Sofia – rak i ryggen och med värjan stridsberedd. Hästgorillan hejdade sig och glodde på henne. Den frustade högt och trampade av och an med framfötterna, som om den genast ville kasta sig fram och förgöra henne, men inte tordes på grund av värjan. Bakom hästgorillan tryckte de andra odjuren på. Sofia höjde värjan och tog ett steg fram. Hästgorillan ryggade tillbaka.

- Om ni inte sticker härifrån ska jag göra med er som jag gjorde med gasellormen, sa hon. Försvinn! Det är er enda chans att klara er levande.
Hästgorillan tvekade och verkade överväga alternativen. Skulle han kunna undgå värjan om han anföll flickan?
- Du har inte en chans, grymtade han. Även om du dödar mig med ditt lilla svärd, så kommer de andra att slita dig i stycken. Lika bra du lägger ner vapnet, eller hur?
- Tvärtom, min bäste herre, sa Sofia. (Hon undrade varifrån hon fick ”herre”, hästgorillan var så långt från herre man kunde komma.) Jag ska inte döda bara dig, utan alla som kliver över tröskeln.
   

Så här skriver recensenterna om Sofia:

• Sofia måste vara en av de tuffaste hjältinnor litteraturen skådat (Veroniqa Sjöquist, Barnboksprat)

• Sofia är en kavat ung dam som är mer än lovligt skicklig med värja och har tagit plats som en av mina favorithjältar i genren (Mythotopes | Stefan Ekmans fantasyfunderingar)

• Häftigast är ju så klart Sofia. Så cool och modig och bara så... häftig! (Viggo Zingmark Lien, Bookfinger)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar